Mobiltelefonen Nokia
er på klagetoppen
26/02-2004
Nye modeller med stadig nye funksjoner har blitt pøst ut på markedet, og Nokia-designen har vunnet våre hjerter, påstår Forbrukerrapporten.
Mange reklamasjoner
Elektrokjeden Expert har lagt frem tall for Forbrukerrapporten som viser at det er svært mange reklamasjoner og reparasjoner på både Nokia og Sony Ericsson.
Nokia-telefoner svikter oftere enn andre telefoner. I 2002 ble hver tredje Nokia-mobil som ble solgt hos Expert, levert tilbake før det var gått seks måneder, skriver Forbruker-rapporten.
Anbefaler Siemens-telefoner
Men mer enn halvparten (52 prosent) anbefalte Siemens-telefoner. Selgere spør seg også om mobiltelefonprodusentene tar seg tid til å utvikle produktet skikkelig før nye modeller slippes på markedet.
Nye finesser og ny design frister oss til å bytte ut mobiltelefonene i stadig høyere tempo.
Kasserte mobiltelefoner er imidlertid klassifisert som spesialavfall, og må tas hånd om på en miljømessig betryggende måte, skriver Forbrukerrapporten i siste nummer, 2.2004.
Et norsk mobileventyr?
Men ifølge Dagens Næringsliv kan vi snart glemme både finnenes Nokia og svenskenes Ericsson.
Nå kjemper tre norske aktører Opera Software, Birdstep og Trollteck en vanskelig kamp om å bli en del av de mer avanserte mobiltelefonene som snart dominerer markedet, skriver Dagens Næringsliv.
Det dreier seg ikke om norsk produksjon av en mobiltelefon, men kampen står om å bli en del av innmaten i mobiltelefonene, eller terminalene, som etterhvert blir stadig mer avanserte.
De norske bedriftene sikter seg inn mot det globale mobilmarkedet, sikre seg inntekter fra all verdens mobilbrukere, skriver Dagens Næringsliv.
Kilde: Forbrukerrådet
Kilde: Dagens Næringsliv