Forsikringsselskapet If skal ikke lenger ta høyere pris av kunder som bytter forsikringsselskap ofte. Selskapet har gitt beskjed til Konkurransetilsynet om at man nå endrer praksis, skriver Forbrukerrådet.

– Nå vil det lønne seg å være bevisst kunde også hos If, sier juridisk rådgiver Helga Skofteland til forbrukerportalen.no.

Ifølge Forbrukerrådet har forsikringsselskapet If straffet de som orienterer seg i forsikringsmarkedet.

Billige forsikringer
– Kundene vil gjerne handle der det er billigst. Vi tok opp denne saken med Konkurransetilsynet allerede høsten 2002. De var lenge passive i denne saken, til tross for påtrykk og purringer fra Forbrukerrådet, forteller Helga Skofteland.

If skal ifølge If ha spurt kunder som har spurt om pristilbud, om hvor ofte de har byttet forsikringsselskap. Kunder som bytter selskap ofte, har fått en høyere pris på sin premie enn de som har holdt ut med ett selskap i mange år.

Legger hindringer
– Det er alvorlig når aktørene i markedet selv legger hindringer i veien for forbrukere som vil bytte, meldte Forbrukerrådet i brevet til Konkurransetilsynet.

I et brev til de fire store forsikringsselskapene ba Konkurransetilsynet samme høst selskapene opplyse om de spør kundnee om hvor ofte de har byttet forsikringsselskap og hvilket tilbud kundene får.

Som eneste selskap svarte If at ”det at kunden ofte har skiftet forsikringsselskap, vil i visse sammenhenger kunne innvirke på forsikringstilbudet”, skriver forbrukerportalen.no.

Kilde: Forbrukerrådet