COOP-butikkene kommer dårligst ut blant matvarekjedene på frukt og grønt i en undersøkelse som Næringsmiddeltilsyn har foretatt. Bare 38 prosent av butikkene merker varene godt nok, skriver Nationen.

Kommunale næringsmiddeltilsyn har ifølge avisen vært ute flere ganger i år og sjekket kvaliteten på frukt og grønnsaker hos alle de store matvarekjedene. Resultatene for hele landet for andre halvår er nå klare, og viser til dels store forskjeller mellom kjedene, spesielt når det gjelder merking.

En ny forskrift som trådde i kraft i februar i år, pålegger alle som selger frukt og grønt å merke varene med opprinnelsesland, men det er det ikke alle som gjør.

Mens nesten 80 prosent av butikkene til NorgesGruppen, Ica Norge og Rema 1000 merker frukt og grønnsaker med opprinnelsesland, er det bare vel 38 prosent av Coop sine butikker som følger forskriftene, skriver Nationen.

Verstingen
Den samme forskriften pålegger også butikkene å merke epler, pærer, plommer, kirsebær og jordbær med sortsnavn. Også her avdekker undersøkelsen store forskjeller.

NorgesGruppen kom best på dette området også med over 72 prosent av varene merket. Coop var nok en gang verstingen. Bare 29 prosent av varene til Coop var merket på denne måten.

Statens næringsmiddeltilsyn, som samordner resulatene, er ikke fornøyd med resultatene Coop kan vise til.

–Dette er klart for dårlig. Hvis dette ikke retter seg opp vil våre inspektører kunne gi pålegg siden slik merking er lovpålagt, sier prosjektansvarlig Johannes Værdal til Nationen.

Dårlige varer
Når det å sikre forbrukeren gode kvalitetsvarer er det også store forskjeller blant kjedene. Coop kommer dårligere ut på dette området også. De ansatte plukker sjeldnere ut dårlige varer.poteter blir sjeldnere skjermet for lys og det er dårligere kursing av ansatte hos Coop enn hos andre kjeder.

Næringsmiddeltilsynets prosjektleder tror forskjellene kan skyldes strukturen til Coop.

–Noe av grunnen til at Coop drar opp, kan være at det er mange små samvirkelag i kroker og kriker. Det er krevende å få fram ferskvarer på slike steder, og omsetningen er mindre. Men det er klart det skal fungere likevel, sier Værdal til Nationen.

Informasjonsdirektør Vidar Ullenrød uttaler til Nationen at kjeden nå jobber hardt med å finne bedre løsninger for å sikre kvalitet på matvarene.

Kilde: Nationen