Når barna inviteres i bursdagsselskap og læres opp til å skrive Rema 1000s navn og synge en Rema 1000-sang, får besøket preg av en form for merkevarebygging som det kan være vanskelig å gjennomskue.

Det mener Forbrukerombudet. I forbindelse med Rema 1000s 25-årsjubileum har flere barne­hager i Sandefjord blitt invitert i ”bursdagsselskap” i den lokale Rema 1000-butikken.

På arrangementene skal barna ifølge Forbrukerombudet blant andre ha lært både å skrive Rema 1000 og å synge en Rema 1000-sang.

Utnytter barn
Ifølge Forbrukerombudet kan det være ulovlig å markedsføre seg mot barn på denne måten.

” Dette kan komme i konflikt med prinsippene om at det skal være lett å skille reklame fra annet stoff, og at en ikke skal utnytte barn og unges påvirkelighet”, skriver Forbrukerombudet i et brev til Rema 1000 Norge.

Forbrukerombudet mener markedsføringen kan være problematisk etter markedsføringslovens regler, og har bedt Rema 1000 om dokumentasjon før saken tas opp til nærmere vurdering.

Les brevet fra Forbrukerombudet til Rema 1000 

Kilde: Forbrukerombudet