Økologisk kornmelk kan bli stor norsk eksportsuksess. Firmaet BioSophia på Lillehammer var en av 1882 utstillere på den internasjonale messen for økologiske produkter, BioFach, skriver Landbruksdepartementets nettutgave.

Norges Kvinne- og familieforbunds tidsskrift, Kvinner & familie, har tidligere omtalt Norske BioSopiha som produserer verdens første dementer-godkjente kornmelk og vakte stor oppmerksomhet under messen.

Utviklingen av den økologiske kornmelken er støttet av innovasjon Norge og statens landbruksforvaltning.

BioSophia, som er stiftet av ekteparet Susanne og Torodd Lien, sikter seg inn på eksportmarkedet, og har allerede skaffet seg distributører i 12 europeiske land.

Stor interesse
Det var stor interesse for BioSophias kornmelkprodukter og ekteparet var strålende fornøyd med det store antall besøkende på standen. Økologiske kvalitetsprodukter fra hele verden.

1882 utstillere fra 67 land og nærmere 30.000 forhandlere deltok på BioFach messen i Nürnberg. BioFach er en årlig internasjonal messe for økologiske mat- og landbruksprodukter. Ved siden av Tyskland, var Italia, Spania og Frankrike blant de landene som var sterkest representert.

Også Nederland, som er ”årets land” på BioFach, kunne skilte med et bredt produktutvalg. For første gang på mange år deltok også et norsk firma; BioSophia.

I samarbeid med et ledende tysk forskningsinstitutt har ekteparet Lien utviklet produktene som er basert på en helt ny produksjonsteknologi.

Tusen år gammel japansk prosess
De har tatt utgangspunkt i japanernes eldgamle og naturlige fermenterings- eller gjæringsmetode, koji, benyttet til en rekke ris- og soyaprodukter. Mest kjent hos oss er soyasaus, sake og miso (en slags pasta benyttet i supper).

Verdens første BioSophias kornmelk selges under merkenavnet Graindrops, og er verdens første Demeter-godkjente melkealternativ!

Dette innebærer at produktene er biologisk-dynamiske. Produktene er også spesielle nettopp fordi produksjonen er basert på den unike Koji-prosessen og har aldri tidligere blitt benyttet kommersielt til denne typen produkter.

Norske råvarer
Koji gjør det mulig å omdanne korn til flytende væske og resultatet blir en delikat, søt kornmelk produsert uten industrielle enzymer. Drikken tilbys i tre ulike typer, ris, spelt og havre.

Per i dag er havredrikken basert på norsk kornproduksjon, men det er et mål at mest mulig av produksjonen skal basere seg på norske råvarer.

Firmaet har derfor knyttet til seg ni kornprodusenter i Hedmark som i disse dager er i ferd med å legge om til biologisk- dynamisk drift.

Positive fremtidsutsikter for økologiske produkter
I tilknytning til BioFach messen gikk BioFach Congress av stabelen. I de om lag 90 arrangementene ble det fokusert på tema som produktkvalitet og markedsanalyser.

Det er lyse fremtidsutsikter for omsetning av økologiske produkter; markedet for økologiske produkter har vokst og det er estimert en fortsatt vekst på 8% verdensbasis.

I Europa er det Tyskland som leder an og markedet for økologiske produkter er for Tyskland estimert til 3. mrd USD i 2003.

Kilde: Landbruksdepartementet