– Skal norske matspesialiteter nå flere må de både fortelle en historie og by på eksotiske matopplevelser, sier merkevarekonsulent John Spilling i MMI.

Den siste Spisefakta undersøkelsen fra MMI viser at de fleste av oss er opptatt av ny og eksotisk mat.

Men mange glemmer de spennende og eksotiske sidene av den norske maten.

Norsk mat kan ha slike kvaliteter, selv om vi forbinder maten vår med trygghet og etablerte vaner, skriver Landbruksdepartementet på sine nettsider. 

Filet av reinsdyr, fenalår og rakfisk er eksempler på eksklusive og eksotiske norske produkter.

Les mer mat og historie hos Matmerk.

Det er først og fremst eldre nordmenn i distriktene som har stor forkjærlighet for lokale mattradisjoner.

De som ønsker eksotisk mat er yngre og mer urbane, og de lar seg i liten grad påvirke av om maten er lokal og tradisjonell.Det viser Spisefakta-undersøkelsen til MMI.

Nye forbrukergrupper
– Norske matspesialiteter må formidle historie dersom de skal være attraktive for nye forbrukergrupper, sier John Spilling til nyhetsbyrået Newswire.

Dette er noe han mener matvareprodusenter bør være klar over i en stadig mer konkurranseutsatt bransje.

– Her ligger det et potensiale, sier Spilling.

Kilde: Landbruksdepartementet