To av tre kvinner og en av to menn har hatt ubehag, plager eller skade etter bruk av kosmetikk og toalettartikler i Norge. For hele 12 prosent var plagene svært ubehagelige, men de færreste går til legen eller klager på produktene, skriver Forbrukerrådet.

Det viser en undersøkelse Statens institutt for forbruksforskning har gjort for Mattilsynet.

– Vi er overrasket over hvor mange som sier de har hatt ubehagelige opplevelser, sier rådgiver i Forbrukerrådet, Line Andersen.

Deodoranter, parfymer og after-shave gir oftest bivirkning ved bruk. Deretter følger øyesminke og hudkremer.

Meldesystem
Undersøkelsen er et ledd i et forarbeid Mattilsynet gjør for å etablere et meldessystem for bivirkninger av kosmetikk og kroppspleieprodukter.

Arbeidet er satt i gang blant annet på grunn av klager på hårfarger/hårbleking og hårfjerningsproduktet Veet som Forbrukerrådet tidligere har oversendt Mattilsynet.

Undersøkelsen er gjort blant et representativt utvalg av Norges befolkning.

Deodoranter og parfymer
De som har hatt uønskede bivirkninger kan ha hatt dette flere ganger, i ulik grad og i tilknytning til ulike produkter.

Men bare 12 prosent av alle kvinner og 5 prosent av alle menn har oppsøkt lege etter problemer knyttet til bruk av kosmetikk og toalettartikler.

De som har allergi, astma, overfølsomhet, eksem eller psoriasis forteller oftere om bivirkninger etter bruk av kosmetikk og toalettartikler.

Tar man bare med de mest alvorlige plagene etter bruk av kosmetikk og toalettartikler, viser undersøkelsen at 15 prosent av kvinnene og 8 prosent av mennene har vært utsatt for svært ubehagelige plager.

Verstinger
Kvinnenes fem verstinger er:

  • Deodorant/parfyme (37 prosent)
  • Hudkrem (29 prosent)
  • Øyesminke (24 prosent)
  • Hårshampo (21 prosent)
  • Hårfjerning (20 prosent)

Mennenes fem verstinger er:

  • Deodorant/after-shave (35 prosent),
  • Hårshampo (17 prosent)
  • Hudkrem (8 prosent)
  • Barberskum (6 prosent)
  • Hårspray/skum/gele (6 prosent).

Få klager
De som rammes, gjør imidlertid lite utover det å skifte til et annet produkt: Bare 17 prosent av kvinnene og 9 prosent av mennene har oppsøkt lege etter uønskede bivirkninger, viser undersøkelsen.

Det er heller ikke mange som klager: Bare 21 prosent av kvinnene og 6 prosent av mennene som får uønskede bivirkninger har klagd, enten til butikken, produsenten, distributøren, en frisørsalong, Forbrukerrådet eller til en annen offentlig instans.

De få som klager er først og fremst kvinner, og de går enten til butikken der varen er kjøpt, eller tilbake til frisør- eller hudpleiesalongen.

Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) har gjort denne markedsundersøkelsen for Mattilsynet om forbrukeres (kunnskap og) erfaringer med kosmetikk og uønskede bivirkninger/helseproblemer.

Kilde: Forbrukerrådet