Utdanningsdirektoratet
etableres 15. juni i år
18/02-2004
Utdanningsdirektorat er opprettet og vil fra 15. juni i år få hovedansvaret for all kvalitetsutviklings og kvalitetsvurdering i skolen.
Utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet sier at opprettelsen av det nye Utdanningsdirektoratet skal gjøre norsk skole enda bedre:
-Utdanningsdirektoratet skal være en dynamo i arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. Samtidig er det skoleeierne og skolene selv som har hovedansvaret for at endring og utvikling skjer, sier Clemet.
200 ansatte
Det nye direktoratet for utvikling i grunnskole og videregående opplæring, får ca. 200 ansatte og inkluderer det nåværende Læringssenteret og Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped).
Utdanningsdirektoratet overtar Læringssenterets funksjon og lokaler på Tøyen i Oslo og skal også ha embetsstyringen av fylkesmennenes utdanningsavdelinger.
Utdanningsdirektoratet skal blant annet ha ansvaret for å drive det nasjonale systemet for kvalitetsvurdering (nettportalen Skoleporten.no og nasjonale prøver), kvalitetsutvikling, tilsyn og ha ulike forvaltningsoppgaver.
800.000 elever
Omkring 25 ansatte blir overflyttet fra Utdanningsdepartementet til Utdanningsdirektoratet ved opprettelsen.
-Det blir en stor utfordring å være en god premissgiver og støttespiller for alle landets skoleeiere, nesten 5000 skoler, 100.000 lærere og ikke minst 800.000 elever og lærlinger, sier den nytilsatte direktøren, Petter Skarheim, i en pressemelding fra Læringssenteret.
Ledet prosjektet
Petter Skarheim er 41 år og har vært ekspedisjonssjef i Utdannings- og forskningsdepartementet siden 1998, hvor han har ledet Avdeling for kompetanse og arbeidsliv.
I 1996/97 var han sekretariatsleder for utvalget som utredet Kompetansereformen og i 2002-2003 var han sekretariatsleder for Kvalitetsutvalget.
Fra høsten 2003 har han ledet prosjektet som har hatt ansvaret for å få Utdanningsdirektoratet etablert.
Kvalitetsutvikling
Utdanningsdirektoratet er et utøvende kompetanse- og forvaltningsorgan underlagt Utdannings- og forskningsdepartementet, med oppgaver av faglig og forvaltningsmessig art.
Direktoratet vil bestå av medarbeidere fra Læringssenteret, Statlig spesialpedagogisk støttesystem (Statped) og det vil overføres oppgaver og personell fra Utdanning- og forskningsdepartementet.
Hovedmålet for Utdanningsdirektoratet er å bidra til kontinuerlig kvalitetsutvikling av norsk grunnskole og videregående opplæring.
Kilde: Læringssenteret