Statssekretær Hans Olav Syversen i Barne- og familiedepartementet åpnet fredag 23. januar Norges første forbrukerstasjon på kjøpesenteret Lagunen i Bergen.

Forbrukerstasjonene skal bistå publikum med informasjonsmateriell og tilgang til Forbrukerrådets nettsider, Forbrukerportalen.no. På nettstedet finnes  det blant annet en egen klageveileder.

Forbrukerportalen.no er det nye “nettflaggskipet” til Forbrukerrådet og Forbrukerrapporten og ble lansert 20.juni 2002.

Tusenvis av mennesker besøker daglig nettstedet. Forbrukerportalen.no ble i fjor kåret til et av de ti beste statlige nettstedene i Norge.

Coop-bidrag
Det er matvaregiganten Coop NKL som har gitt den nye forbrukerstasjonen i gave. Landets første forbrukerstasjon er plassert på Lagunen kjøpesenter i Bergen.

Etableringen av forbrukerstasjonene skal skje i samarbeid med institusjoner med bred publikumskontakt, som for eksempel butikker, bibliotek og offentlige servicekontorer.

Forbrukerrådet tilbyr kompetanseutvikling og faglig støtte til de ansatte i førstelinjen som blir involvert.

I løpet av 2004 vil Forbrukerrådet arbeide for å utvide tilbudet av forbrukerstasjoner i hele landet.

-Vi ønsker at dette skal bli et landsdekkende tilbud, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbrukerportalen.no.

Kilde: Barne- og familiedepartementet
Kilde: Forbrukerportalen