Den nye radiokanalen Kanal 24 som hadde premiere for noen uker siden, har endelig forstått at markedsføringen mot den 32 år gamle kvinnen i oss alle, var en stor tabbe. Kvinneprofilen var en krigserklæring mot unge og eldre radiolyttere. Før helgen ga Kanal 24 opp “kvinne 32”. Lytterundersøkelser viser at Kanal 24 har 800.000 færre lyttere enn konkurrenten P4. Det er kvinnene som svikter kanalen.

Wenche Solberg-Hansen
KOMMENTATOR

-Vi begravde kvinnen på 32 og lyste fred over hennes minne, fortalte Kanal 24-sjefen Arne Krumsvik til Dagens Næringsliv sist lørdag. Det var et meget fornuftig valg. Det var en gedigen kapitalbommert å profilere denne gruppa.

Innimellom mange godbiter med nyhetssendinger, ble det for mye pubertetsradio med tekniske problemer, tomprat, ballader, søt musikk og for lite mangfold. Det bør få konsekvenser for styre og stell. Nye lag må på banen.

Argumentasjonen for etablering av flere kommersielle radiokanaler i landet og Kanal 24, var for å øke mediemangfoldet, og gi NRK konkurranse. Men lyttertallene for uke 2 må ha vært en stor skuffelse for Kanal 24 og ikke minst alarmerende.

De offisielle lyttertallene fra TNS Gallup, viste at 1.525.000 nordmenn hørte daglig på NKR1 P1. Denne kanalen var suverent på topp i lytterundersøkelsen i uke 2 tett fulgt av P4 med 1.043.000.

Kanal 24 kunne skilte med kun 361.000 lyttere. NRK P2 og NRK Petre hadde bare noen tusen færre radiotilhengere enn Kanal 24 i uke 2. 

Men en ny lytterundersøkelse for uke 3 viser at Kanal 24 går enda mer tilbake, fra ni til syv prosent. Kanal 24 har foreløpig 281.000 lyttere. Ifølge lyttertallene har Kanal 24 mistet 80.000 på èn uke.

Vinnerne av radiokrigen i uke to og tre er NRK P1 og P4. Kanalene beholder posisjonen som de mest pålyttende radiokanalene i Norge.

NRK Radio øker sin totale radiolytting med èn prosent og ender på 48 prosent. Det vil si at nær to millionerer mennesker hører på en av NRKs tre radiokanaler.

P4 er nå nær fire ganger så stor som konkurrenten Kanal 24. P4 har økt oppslutningen fra 1.043.000 lyttere til 1. 083.000 i uke tre, melder NRK.

Økonomisk må den nye ferske lytterundersøkelsen være katastrofale tall for Kanal 24. Radiokanalen kan tape millioner av annonsekroner på så lave lyttertall.

Klarer ikke Kanal 24 å oppfylle sin egen lyttergaranti på en halv million daglige radiolyttere, kan det bli vanskelig å selge radioreklame til annonsørene når Kanal 24 har en nedgang på to prosent lyttere i steden for en økning. 

For P4 er lytteroppslutningen en kjempesuksess. Tallene indikerer at P4 har fått enda flere tilhengere ute i distriktene hvor kanalen fortsatt har dekning.

Det som er urovekkende for Kanal 24, er at P4 fortsatt er så store. Vi må ikke glemme at P4 har mistet flere hundretusen “gamle” lyttere som følge av dekningsbortfall, men likevel er det et kjempegap mellom P4 og Kanal 24 i lytteroppslutning.

Likevel gir radiosjefen for Kanal 24, Arne Krumsvikm, inntrykk av å være fornøyd med en lytteroppslutning på 361.000 den første uka av januar. Det er helt ubegripelig.

Kanal 24 når 94 prosent av Norges befolkning, mens P4 når i overkant av 70 prosent. Til tross for mye bedre dekning enn P4, har P4 800.000 flere lyttere enn Kanal 24 den tredje uka av 2004!

Det kan det ta lang tid før Kanal 24 tjener penger siden lyttermønstre på radio setter seg veldig fort, så Kanal 24 har ikke så lang tid på seg til å få flere lyttere og annonsører.

Hva er så årsaken til de elendige lyttertallene for Kanal 24? Det er nok flere årsaker. 

Nytt navn, ny logo, lederprofil, valg av programledere, tekniske problemer, tap i retten for P4, musikkprofil, for lite bredde i valg av program, markedsføringen mot den 32 år gamle kvinnen i oss og ikke minst all mediestøyen rundt Kanal 24 og P4.

I tillegg har P4 gjort en kjempejobb og har helt sikkert fått mye sympati av lytterne.

Det mest intereressante i lyttertallene fra TNS Gallup, er at bare syv prosent av lytterne til Kanal 24 er kvinner og 12 prosent menn.

Men det er en krigserklæring å rette markedsføringen mot en 32 år gammel kvinne i oss alle. Det er et hån mot både barn og ungdommer, kvinner og menn i 40-50-60-årene og eldre.

Det til tross for at kvinner på 32 var målgruppa for Kanal 24 og en sterk kvinneprofil før sendingene startet opp, er det kvinnene som har sviktet Kanal 24.

Nå har Kanal 24 kvittet seg med “kvinne 32” og ønsker en bredere lyttergruppe fra seks til seksti år. Det kan føre til at Kanal 24 får bedre lyttertall ved neste måling.

De redaksjonelle planene til Kanal 24 og forpliktelsene i konsesjonsvilkårene, så i hvert fall lovende ut med fem ganger ukentlig programmer mellom fire og åtte år, sportsmagasiner , ukentlige programmer – og debatter om kristne og andre livssyn. Ja, programmer for så å si alle aldersgrupper.

Kanal 24 forpliktet seg også til å lage samiske programmer, men Norske Samers Riksforbund (NSR) er ikke helt fornøyd med de samiske aktualitetsprogrammene og nyhetssendingene til radiokanalen. 

NSRs leder Aili Keskitalo sier i en pressemelding, at han ikke kan se at løsningen Kanal 24 har valgt, øker det samiske mediemangfoldet.

Kanal 24 har valgt å samarbeide med P4 og Nærradioen i Kautokeino om samiske nyheter. Keskitalo mener det blir en blåkopi av P4s samiske nyheter. Det gir et svært dårlig førsteinntrykk overfor den samiske befolkningen.

Med all medieoppmerksomheten som har vært rundt Kanal 24, bedre dekning enn enn P4 – og med store aviskonsern,TV2 og Valgerd Svarstad Haugland & CO i ryggen, er det forsatt mye mer utfordrende å lytte til NRKs radiokanaler og P4 enn Kanal 24. 

Markedskonseptet til Kanal 24, kvinnelige lyttere på 32 år, førte til at troverdigheten ble borte. Det er trist siden forhåpningene til den nye medieaktøren var store.

Kilde: NRK