Det meldes om økonomisk tubulens og kundeflukt for SAS. Derfor har flygiganten innført en rekke nye gebyrer, skriver forbrukerportalen.no.

Det skal ha blitt mer turbulent og mindre glamorøst å være flypassasjer hos SAS for tiden. Først fikk de oss til å finne frem til rutetider, booke og betale på nett selv.

Så ble det innført et plastkort og billettløse reiser. Det skulle bli enklere og billigere både for kundene og SAS. Men nå strømmer det på med nye gebyrer fra SAS. I tillegg må vi betale en hundrelapp for å få lov å booke billettene på nettet, skriver forbrukerportalen.no. 

Irritert SAS-kunde
En reisevant leser av Forbruker-rapporten opplevde nylig at eurobonus-kortet streiket fordi magnetstripen var slitt. Intet kort – ingen reise, så han henvendte seg til SAS på Gardermoen.

Her fikk han overrakt et dårlig kopiert søknadsskjema for fornyelse av kortet. Kort tid senere lå et nytt kort i postkassen. Det samme gjorde en regning på 200 kroner.

– Jeg ble ganske forbanna. Etter å ha vært trofast kunde i årevis, krever de betaling og gebyr for at jeg skal fortsette å reise billettløst med dem. I tillegg var det ingen som opplyste at det kostet 200 kroner å få nytt kort, sier den irriterte kunden til forbrukerportalen.no.

Forvirring i SAS
Ifølge forbrukerportalen.no råder det en viss forvirring blant de SAS-ansatte om hvem som skal betale gebyr, og hva som er gebyrpliktig.

– Vi har innført flere nye gebyrer i år. Blant annet for fornyelse av tapt kort. At ikke alle ansatte er oppdatert, er beklagelig, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth.

De fleste gebyrene er priset til 150 kroner, i tillegg må du regne med en femtilapp i fakturaavgift.

Tett gebyrtåke
– Nå har jeg sjekket og leseren deres skulle ikke ha betalt gebyr, sier Meisingseth til forbrukerportalen.no. 

– Jeg visste at så lenge de ikke opplyste meg om at det kostet noe, trenger jeg heller ikke betale. Uansett synes jeg gebyret er så frekt at jeg tar meg tid til å klage, selv om beløpet ikke er all verden, sier den irriterte SAS-kunden som etter mange telefoner og viderekoplinger endelig fikk slettet regningen. Han blir neppe den siste som ringer SAS i harme.

Kilde: forbrukerportalen.no